Step/Styrke Gruppetrening

  • 29.08.2017 - kl.16:38

God ettermiddag, dagen min har bare gått i å se etter Vilja og slappe av. Jeg skal nemlig ha gruppetime på Spenst Lillehammer i kveld kl 18.00, så dersom du bor i området eller kjenner noen som gjør det, som har lyst å trene litt, er det bare til å komme å bli med! Jeg har et enkelt program som er bygd opp med vers/refreng trinn, og programmet skal være variert, effektivt og for alle!

Jeg syns fremdeles det er skummelt å ha timer, jeg begynte på spenst tidlig denne sommeren etter å ha tatt koordinasjon og koreografikurs på NIH. Det er en vanesak å stå foran mennesker på denne måten, det er egentlig fryktelig skummelt. Dermed er det utrolig bra at jeg drar meg ut av komfortsonen og gjør det allikevel, fordi det er jo fryktelig gøy også. 

Spenst Arena sitt bilde.Bilde er lånt av Spenst Lillehammer

Kom å bli med på Step/Styrke! Hver tirsdag kl 18.00 

-Andrea A

  • Kommentarer: 0
  • 29.08.2017 kl.16:38 | Kategori:Blogg

Hvordan finne motivasjon til å trene?

  • 29.08.2017 - kl.11:47

Motivasjon er et vanskelig begrep, hvor og hva motivasjon kommer av er det mye forskning på, og mange ulike teorier på både hva det betyr og innebærer. 

For meg er motivasjon når jeg får "den indre gnisten" og gleden som driver meg i det jeg ønsker å gjøre. For meg kommer den av ulike årsaker, spesielt når jeg har det bra med meg selv, føler mestring og har utviklet meg innen interessefeltet mitt eller bare funnet ut av hva som faktisk gjør meg glad. 

Innen idrett er det ekstremt viktig med motivasjon for å klare å holde det gående på treningsfronten, jeg har til tider manglet motivasjon selv, og da er det sykt vanskelig å komme seg ut (men desto viktigere) Jeg har aldri angret på en treningsøkt for eksempel, samme hvor lite lyst jeg har til å trene. Når jeg da kommer inn igjen etter økten har jeg prestert stort. Jeg vant kampen over meg, og det vil på sikt gi motivasjon. 

Dersom du mangler motivasjon til å trene er mitt beste tips å prøve ulike idretter, ikke melde deg opp i noe, men søke opp forskjellige typer idrett og prøve deg. Min nyeste hobby er nemlig tennis, utrolig bra og morsom trening for hele kroppen. Det viktige er at du finner noe du like å trene, dersom du for eksempel hater å løpe et det tusen andre ting du kan gjøre for å holde deg i form, man må bare være kreativ. Jeg har en søster som fx. driver med rumpeldunk, noe jeg ikke visste eksisterte en gang, men hun digger det, og da er det den beste treningen for henne. 

-Andrea A

 

#hverdag #foto #trening #motivasjon #blogg

  • Kommentarer: 4
  • 29.08.2017 kl.11:47 | Kategori:Blogg

Helg & Yoga

  • 28.08.2017 - kl.15:09

I helgen har jeg gjort yoga med instruktør @annekristinkleiven (instagram) lørdag og søndag morgen. Jeg kan ikke tro hvor deilig det faktisk er å starte dagen med Yoga. Anne Kristin gjør yoga hver dag før jobb, dette kunne jeg tenke meg også. 

Jeg har som mål å bli instruktør i Yoga om noen par år selv, for å kunne undervise i det. Det er en fin og god treningsform som gjør meg sterkere og mer avslappet. Men det blir ikke før om en del år, tror jeg. Jeg ønsker først å bli god i yoga med instruktør, for å så kanskje reise til India og bli instruktør der nede. Det kjenner jeg ei som har gjort, og hun er utrolig dyktig. 

Ellers i helgen var vi å så på Birkebeinerrittet her på Lillehammer og var på storhandel av idrettstøy, det var utrolig mye fint (og halvparten ble med meg hjem) Blant annet det jeg har på meg på bildet. 

Nå er det uke igjen, og jeg har "fri" rettere sagt, jeg har Vilja (baby 10 mnd) vi skal kose oss denne uken med et par turer i bæremeis er planen. Nå skal jeg og kjæresten ut å spille tennis.

-Andrea

  • Kommentarer: 0
  • 28.08.2017 kl.15:09 | Kategori:Blogg

Onsdags Intervall!

  • 23.08.2017 - kl.22:40

I dag hadde jeg en skikkelig fin treningsøkt med 4x4 minutters intervall i bratt motbakke, det gikk over alle forventninger og var veldig motiverende. 

Jeg løp en 20 minutters oppvarming (rundt Maihaugen) dersom det sier dere noe, eventuelt kan dere google Lillehammer. Jeg startet å løpe i bunnen av en stigning som heter Ringsvegutua (vet ikke om jeg skrev det riktig, typisk Lillehammer navn med gutua og hele pakken) det er rett og slett en veldig veldig lang og bratt bakke. Jeg hadde aktive pauser 3 minutter der jeg gikk fort oppover, jeg startet selvsagt litt for fort som vanlig fordi jeg følte meg veldig fresh, dette fikk jeg kjenne ganske fort oppover bakkene og jeg fikk roet ned til de neste dragene. Jeg fokuserte også på å løpe på 90% av max

Mitt mål: Er å løpe intervaller hver onsdag, slik at jeg får en skikkelig god rutine på dette. Det er tross alt den regelmessige treningen som hjelper i lengden. 

Hvorfor trener jeg: Jeg trener blant annet for å få bedre selvbilde, det er utrolig hvor mye trening faktisk har å si for hvordan jeg føler meg. 

Terningkast for dagens økt: 5 av 6

Hva kan bedres til neste gang: jeg skal prøve å løpe sirka like langt på hver drag

 

-Andrea A

 

  • Kommentarer: 0
  • 23.08.2017 kl.22:40 | Kategori:Blogg

Raskt i gang (det gikk ikke)

  • 23.08.2017 - kl.22:03

For et par måneder siden startet jeg på et program som heter "Raskt i gang" dette er en egen bok om trening og kosthold. Jeg ble som vanlig revet med og super engasjert på å komme i god form og teste denne dietten. Jeg klarte meg bra i 5 dager, og det var det...

Jeg likte oppskriftene i boken kjempegodt og treningsøktene var veldig overkommelige for meg, det eneste problemet var at jeg ikke tålte det.

Etter 5 dager ble jeg lagt inn på sykehuset med ekstreme magesmerter, det kom til og med filmteam på akuttmottaket fra TV (på liv og død) og spurte om de kunne filme meg, der jeg lå på gulvet på og hulket i smerte. Typen takket pent nei, og det er jeg ganske glad for. Det var ikke et veldig hyggelig syn, og det var helt sykt vondt. 

Jeg skal selvsagt ikke ødelegge gleden av denne boken for andre, fordi for de fleste, funker sikkert programmet og dietten kjempebra. Men det gjorde det ikke for meg! Dermed ble lærdomen etter å ha fått ekstreme magesmerter, spydd hvert minutt i over 2 timer, fått 3 sprøyter i rumpen med muskelavslappende og smertestillende at;

"Alt funker ikke for alle, både når det gjelder kosthold og trening. Det viktigste er faktisk å lytte til sin egen kropp" kroppen min sa klart og tydelig at "dette er faktisk ikke greit" 

Nå er jeg tilbake i vanlige rutiner, og spiser helt normalt slik jeg alltid har gjort. Et sunt norsk kosthold, jeg velger heller å jobbe med å spise litt mer grønnsaker og frukt, og litt mindre kjøtt og fett. Ellers er jeg opptatt av finne en balanse mellom sunn mat og min godis som er sjokolade. 

 

-Andrea A

  • Kommentarer: 0
  • 23.08.2017 kl.22:03 | Kategori:Blogg

Andrea Arentz

Andrea Arentz

Jeg heter Andrea og studerer Idrettsvitenskap på HiL, jeg er ferdig med første året. I løpet av de to neste blir jeg utdannet bla. PT/ trener. Jeg har kurs fra NIH i Gruppetrener Basis og jobber for tiden med å bli serfisert instruktør i Koordinasjon og Koreografi. Jeg jobber som gruppeinstruktør på Spenst Lillehammer!

Instagram

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Annonser

hits