Andrea Arentz

www.andreaarentz.blogg.no

Verdens fineste trening! 05.09.2017

Jeg er så heldig at jeg har mulighet til å være hjemme med den lille jenta mi et år til, og da er du hun som kommer først. Ikke trening, men det betyr ikke at jeg ikke får trent. Selvsagt er det mye lettere å trene dersom man har barnevakt og kan forholde seg til kun seg selv. Men det er greit å vite at det finnes mange gode alternativer, selv om man har barn hjemme. 

Mine favoritt aktiviteter er fjellturer med bæremeis og styrketrening med baby som manual, disse kan man gjøre uendelige varianter utav. Hvor vil jeg helst trene? Ute. 

Selv om jeg er glad i å trene har jeg noen karv som kommer før og de kan variere fra dag til dag, det er for all del viktig for meg å ha en plan, men jeg blir ikke skuffet dersom jeg ikke forholder meg til den. Hvor viktig det er å forholde seg til målsettinger, kommer selvsagt an på målene, men hovedpoenget mitt er at dersom jeg skal trene må et par vesentlige ting være oppfylt. Det er blant annet søvn, dersom jeg føler meg litt trøtt og uggen, drar jeg selvsagt på trening, men dersom jeg har sovet 2-3 timer i løpet av en natt, er det ikke aktuelt en gang, det andre er mat.  

Det er viktig å lytte til kroppen, dersom man hele veien presser seg over evnet vil man bli utbrent og nedfor etterhvert. Og min viktigste oppgave er tross alt å være en god mor, ikke en toppidrettsutøver eller modell eller hva som helst annet. Dersom man er sliten, uopplagt og det som står i hodet kun er trening, fungerer iallefall ikke jeg som en god nok mor etter mine krav, dette vil selvsagt gå opp og ned uansett, og ofte vil man ikke nå opp, fordi ting er krevende og tungt, men man trenger ikke gjøre det tyngre. Da er det viktig å finne den gode balansen, trening er jo tross alt noe av det som også gir mest energi, men som kjent; "Alt med måte!"

-Andrea A

Step/Styrke Gruppetrening 29.08.2017

God ettermiddag, dagen min har bare gått i å se etter Vilja og slappe av. Jeg skal nemlig ha gruppetime på Spenst Lillehammer i kveld kl 18.00, så dersom du bor i området eller kjenner noen som gjør det, som har lyst å trene litt, er det bare til å komme å bli med! Jeg har et enkelt program som er bygd opp med vers/refreng trinn, og programmet skal være variert, effektivt og for alle!

Jeg syns fremdeles det er skummelt å ha timer, jeg begynte på spenst tidlig denne sommeren etter å ha tatt koordinasjon og koreografikurs på NIH. Det er en vanesak å stå foran mennesker på denne måten, det er egentlig fryktelig skummelt. Dermed er det utrolig bra at jeg drar meg ut av komfortsonen og gjør det allikevel, fordi det er jo fryktelig gøy også. 

Spenst Arena sitt bilde.Bilde er lånt av Spenst Lillehammer

Kom å bli med på Step/Styrke! Hver tirsdag kl 18.00 

-Andrea A

Hvordan finne motivasjon til å trene? 29.08.2017

Motivasjon er et vanskelig begrep, hvor og hva motivasjon kommer av er det mye forskning på, og mange ulike teorier på både hva det betyr og innebærer. 

For meg er motivasjon når jeg får "den indre gnisten" og gleden som driver meg i det jeg ønsker å gjøre. For meg kommer den av ulike årsaker, spesielt når jeg har det bra med meg selv, føler mestring og har utviklet meg innen interessefeltet mitt eller bare funnet ut av hva som faktisk gjør meg glad. 

Innen idrett er det ekstremt viktig med motivasjon for å klare å holde det gående på treningsfronten, jeg har til tider manglet motivasjon selv, og da er det sykt vanskelig å komme seg ut (men desto viktigere) Jeg har aldri angret på en treningsøkt for eksempel, samme hvor lite lyst jeg har til å trene. Når jeg da kommer inn igjen etter økten har jeg prestert stort. Jeg vant kampen over meg, og det vil på sikt gi motivasjon. 

Dersom du mangler motivasjon til å trene er mitt beste tips å prøve ulike idretter, ikke melde deg opp i noe, men søke opp forskjellige typer idrett og prøve deg. Min nyeste hobby er nemlig tennis, utrolig bra og morsom trening for hele kroppen. Det viktige er at du finner noe du like å trene, dersom du for eksempel hater å løpe et det tusen andre ting du kan gjøre for å holde deg i form, man må bare være kreativ. Jeg har en søster som fx. driver med rumpeldunk, noe jeg ikke visste eksisterte en gang, men hun digger det, og da er det den beste treningen for henne. 

-Andrea A

 

#hverdag #foto #trening #motivasjon #blogg

Helg & Yoga 28.08.2017

I helgen har jeg gjort yoga med instruktør @annekristinkleiven (instagram) lørdag og søndag morgen. Jeg kan ikke tro hvor deilig det faktisk er å starte dagen med Yoga. Anne Kristin gjør yoga hver dag før jobb, dette kunne jeg tenke meg også. 

Jeg har som mål å bli instruktør i Yoga om noen par år selv, for å kunne undervise i det. Det er en fin og god treningsform som gjør meg sterkere og mer avslappet. Men det blir ikke før om en del år, tror jeg. Jeg ønsker først å bli god i yoga med instruktør, for å så kanskje reise til India og bli instruktør der nede. Det kjenner jeg ei som har gjort, og hun er utrolig dyktig. 

Ellers i helgen var vi å så på Birkebeinerrittet her på Lillehammer og var på storhandel av idrettstøy, det var utrolig mye fint (og halvparten ble med meg hjem) Blant annet det jeg har på meg på bildet. 

Nå er det uke igjen, og jeg har "fri" rettere sagt, jeg har Vilja (baby 10 mnd) vi skal kose oss denne uken med et par turer i bæremeis er planen. Nå skal jeg og kjæresten ut å spille tennis.

-Andrea

Onsdags Intervall! 23.08.2017

I dag hadde jeg en skikkelig fin treningsøkt med 4x4 minutters intervall i bratt motbakke, det gikk over alle forventninger og var veldig motiverende. 

Jeg løp en 20 minutters oppvarming (rundt Maihaugen) dersom det sier dere noe, eventuelt kan dere google Lillehammer. Jeg startet å løpe i bunnen av en stigning som heter Ringsvegutua (vet ikke om jeg skrev det riktig, typisk Lillehammer navn med gutua og hele pakken) det er rett og slett en veldig veldig lang og bratt bakke. Jeg hadde aktive pauser 3 minutter der jeg gikk fort oppover, jeg startet selvsagt litt for fort som vanlig fordi jeg følte meg veldig fresh, dette fikk jeg kjenne ganske fort oppover bakkene og jeg fikk roet ned til de neste dragene. Jeg fokuserte også på å løpe på 90% av max

Mitt mål: Er å løpe intervaller hver onsdag, slik at jeg får en skikkelig god rutine på dette. Det er tross alt den regelmessige treningen som hjelper i lengden. 

Hvorfor trener jeg: Jeg trener blant annet for å få bedre selvbilde, det er utrolig hvor mye trening faktisk har å si for hvordan jeg føler meg. 

Terningkast for dagens økt: 5 av 6

Hva kan bedres til neste gang: jeg skal prøve å løpe sirka like langt på hver drag

 

-Andrea A

 

Raskt i gang (det gikk ikke) 23.08.2017

For et par måneder siden startet jeg på et program som heter "Raskt i gang" dette er en egen bok om trening og kosthold. Jeg ble som vanlig revet med og super engasjert på å komme i god form og teste denne dietten. Jeg klarte meg bra i 5 dager, og det var det...

Jeg likte oppskriftene i boken kjempegodt og treningsøktene var veldig overkommelige for meg, det eneste problemet var at jeg ikke tålte det.

Etter 5 dager ble jeg lagt inn på sykehuset med ekstreme magesmerter, det kom til og med filmteam på akuttmottaket fra TV (på liv og død) og spurte om de kunne filme meg, der jeg lå på gulvet på og hulket i smerte. Typen takket pent nei, og det er jeg ganske glad for. Det var ikke et veldig hyggelig syn, og det var helt sykt vondt. 

Jeg skal selvsagt ikke ødelegge gleden av denne boken for andre, fordi for de fleste, funker sikkert programmet og dietten kjempebra. Men det gjorde det ikke for meg! Dermed ble lærdomen etter å ha fått ekstreme magesmerter, spydd hvert minutt i over 2 timer, fått 3 sprøyter i rumpen med muskelavslappende og smertestillende at;

"Alt funker ikke for alle, både når det gjelder kosthold og trening. Det viktigste er faktisk å lytte til sin egen kropp" kroppen min sa klart og tydelig at "dette er faktisk ikke greit" 

Nå er jeg tilbake i vanlige rutiner, og spiser helt normalt slik jeg alltid har gjort. Et sunt norsk kosthold, jeg velger heller å jobbe med å spise litt mer grønnsaker og frukt, og litt mindre kjøtt og fett. Ellers er jeg opptatt av finne en balanse mellom sunn mat og min godis som er sjokolade. 

 

-Andrea A

Treningsuken som gikk 11.06.2017

Uken som gikk startet bra og endte dårlig, i følge treningsplanen i boken som jeg følger skulle jeg ha 4 treningsøkter, men jeg fikk bare gjennomført 3 av 4 fordi jeg ble syk natt til lørdag og i dag har jeg bare ligget inne. Heldigvis kunne Vilja sin onkel passe henne i dag, jeg forstår ikke hvordan man skal klare å ta vare på noen andre når man ikke kan ta vare på seg selv. Heldigvis har jeg mye støttende familie, som alltid stiller opp.

Jeg tror jeg har bihulebetennelse igjen, det er noe skikkelig dritt, feberen flyr opp og ned og jeg verker i hodet og resten av kroppen.

Det positive er at jeg fremdeles er skikkelig motivert og koser meg med å lage maten som står i boken, jeg føler virkelig at jeg investerer i helsen min, og det er veldig gøy. 

Jeg er også supergira på å komme igang med treningen igjen, men når jeg er syk, trener jeg ikke. 

Til uken skal svigermor være med på lasset også, så da skal vi kose oss på trening! Jeg gleder meg. 

 

-Legger ikke ved bilde i dag, snørra renner og jeg er blåsvart under øynene- 

Treningsprogram dag 1 05.06.2017

Dagen så langt har vært slitsom, det er ikke bare bare å få trent når du har ei lita ei på 7mnd..

Treningsøkta som skulle ta en time, tok tre timer og både før og etter trening har det gått i 100..

Bebis sover endelig, og jeg må opp å lage meg middag, men nå er det rett før jeg sovner.

Jeg har ikke hatt lyst på sjokkolade enda, det er vel og bra, fordi jeg spiser egentlig sjokkolade hver dag(nesten) det er så sinnsykt godt! Men nå skal jeg prøve å være 4uker uten, så får vi se om det går, eller om jeg sitter med melkesjokkoladen min i morgen kveld igjen..

Jeg er skikkelig inspirert og motivert om dagen, så nå skal jeg trøkke til så lenge det varer!

Det er så deilig å trene ute i temperaturer over 15 grader, det er bare til å hive seg rundt å komme seg ut!

Raskt i gang! 05.06.2017

Jeg fikk anbefalt en bok, den ser dere på bildet! I 4 uker fremover skal jeg teste programmet ti disse to damene og jeg gleder meg veldig. Jeg ønsker å bli flinkere til å spise regelmessig, lære meg nye sunne oppskrifter og komme inn i gode treningsrutiner, endringer som skjer visuelt vil bare være en bonus for meg. 

Dagen begynte med lime-vann og en god smoodie (oppskrift finner dere i boken) 



Det står et man skal veie og måle seg før man starter, i går gikk jeg på veken om morgenen og var 65,4 kg, jeg skal også ta mål rundt steder jeg ønsker å minske, dermed har jeg målt rundt "kosevalken" på magen/hoftene som er 85 cm og rundt lårene 56 cm

Det stod at dersom man har ganske gode vaner fra før kommer ikke de store resultatene like fort som hos utrente, men det viktigste er tross alt kontinuitet, så dette blir gøy! Målet er å gjennomføre og dette er faktisk et overkommelig program for meg, tror jeg! Det fine er at alt du skal gjøre og spise står til punkt og prikke i boken! 

Dette er Dag 1, ønsk meg lykke til!

Tankekraft: Positiv 05.06.2017

Jeg jobber hver dag med å bli den beste versjonen av meg selv, mer enn det kan jeg ikke kreve. Jeg må sortere tankene mine og verdiene mine, for å finne ut hva som er viktig for meg, og hva som gjør at jeg har det bra. 

Hver dag er ikke super en super dag, for dagene går opp og ned, slik er det bare. Dermed er det utrolig viktig å finne en balanse, finne ut hva som gjør meg glad og stabil. Kjæresten min er utrolig flink på disse temaene, det er nok fordi det berører idretten hans mye. 

Jeg har slitt med at jeg ikke føler jeg strekker til, gjør en god nok jobb, eller kommer meg fremover til tider. Det hjelper veldig å ha en liten solstråle i livet mitt som gjør meg glad hver dag, men jeg er min egen person også, og det er viktig at jeg har kontroll over min glede og mitt sinn. For en ukes tid siden følte jeg litt nedfor, da hjalp Mikko meg med å lage en pyramide som inneholdt hva det er som gjør meg flink, nå ser jeg på den hver dag!




Jeg velger selv: 

-Negativ eller  -Positiv 

Bananvafler 10.10.2015

I går kjøpte jeg meg vaffeljern fordi jeg har blitt så utrolig glad i bananvafler, jeg vil ikke anbefale å prøve min oppskrift selv om de ble ganske gode, fordi jeg bare slenger oppi litt av alt og smaker meg frem til de er greie. Jeg hadde oppi: 

2-3 dl Havremel

1 dl grovt hvetemel

en haug med bananer, etter hvor mye banan du ønsker, jeg er glad i mye bananer 

kanel 3 klyper 

vaniljekesam, jeg hadde vel oppi 2-3 ss 

vann, litt på måfå 

2 store egg  

Neste gang kan det hende jeg prøver noe helt annet for å se om det blir bedre, jeg er definitivt ingen kokk, men resultatet ble rimelig greit. 



Sommermesterskap 20.09.2015

Sommermesterskapet er i gang, kl 10.00 hoppet alle prøveomgang, Mikko hoppet 124 meter. Etter prøveomgangen var det tellende hopp som ble lagt til sprinten i går for å få et sammenlagtresultat for gårsdagen, det siste hoppet til Mikko var 130 meter og dette er tellende for det 10 km lange rulleskirennet som starter på Birkebeinerstadion kl 14.00 

Mikko starter som nr 6 1.12 bak så han ligger godt an før løpet, jeg gleder meg til å kunne heie på sidelinjen! Det skal bli fint når snøen kommer og det er sesongstart også, det har jeg sett fram til siden sesongslutt. 

Den yngre garden starter forresten 13.30 for dere som vil opp å heie! 







Skeikampen 11.11.2014

Dagen startet kl 08.00 med fire knekkebrød og avreise til Skeikampen. Der vi tok fatt skia og satte avgårde, min bedre halvdel satte avgårde iallefall. Jeg tok det i mitt eget tempo, med noen litt ustabile bein. Men det ordnet seg etterhvert, det ble runde på runde i kunstsnøen og solen. Det var helt greit herlig!

10.50 gikk jeg opp til Thon Hotell Skeikampen, et rimelig pent hotell invendig med koselige lokaler og Spa(hvor jeg tok veien) 50min herlig massasje hos ei hyggelig svensk dame. Veldig flink!

Massasjen var utrolig behagelig/vond ettersom hele øvre del av ryggen var full med knuter. Sånn går det når man ikke tøyer ut.

Etter massasjen og en tur i boblebadet inne i den herlige spaavdelingen gikk vi til lunch, et stort utvalg av nydelig mat!

Dermed var dagen vår på Skeikampen over og vi kjørte fornøyde hjem til Lillehammer!

Lyst å gå på ski og ta massasje som "afterski" i spaet til Skeikampen klikk her: Skeikampen

Resten av dagen har jeg filmet teknikk i Håkonshall og vært i middagsbesøk. Dette var en fin dag!

-Andrea

Om meg

Andrea Arentz

Jeg heter Andrea og studerer Idrettsvitenskap på HiL, jeg er ferdig med første året. I løpet av de to neste blir jeg utdannet bla. PT/ trener. Jeg har kurs fra NIH i Gruppetrener Basis og jobber for tiden med å bli serfisert instruktør i Koordinasjon og Koreografi. Jeg jobber som gruppeinstruktør på Spenst Lillehammer!

Søk i bloggen

Kategorier



Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no